PeterVerpoorten

Een groene politieke weblog uit Herentals

woensdag, september 20, 2006

Veilig verkeer

Wat de fietsersbonden deze week aanklaagden, blijkt nogmaals uit de statistieken. België is nog steeds géén veilig land om je in het verkeer te begeven. We blijven nog steeds boven het europese gemiddelde zitten wat betreft dodelijke verkeersslachtoffers. De oorzaak is uiteraard onveilig rijgedrag. Nochtans is de oplossing een simpele formule: een gedragsverandering = pakkans x zwaarte van de sanctie. Als je een gedragsverandering wil bewerkstelligen, moet de pakkans dus zo hoog mogelijk zijn, en moeten de sancties zo zwaar mogelijk zijn. Ik pleit dus ook voor uitgebreide controles en stevige sancties. Ik vind het bijvoorbeeld niet normaal dat ik mijn rijbewijs al vijf jaar heb, en, terwijl ik tot een risicogroep behoorde (jongens tussen 18 en 25 zijn de groep met het hoogste percent 'onverantwoorde chauffeurs'), ik nog nooit gecontroleerd ben op alcohol...

Meer verkeersdoden in België dan in rest EU (DS 20.09.2006)

BRUSSEL - In België blijft het gevaarlijk autorijden. In 2004 telde België 112 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners. Daarmee kwam het samen met Slovakije op de tiende plaats van de 25 EU-landen. Met 43 en 53 doden per 1 miljoen inwoners behoorden Nederland en Zweden tot de veiligste landen van de Unie. Het verschil met België is opmerkelijk. Het Europees gemiddelde bedroeg in 2004 95 verkeersdoden. Om de ''dag zonder auto'' passend in de belangstelling te brengen, maakte het statistisch bureau van de Unie Eurostat dinsdag de nieuwste autogegevens bekend. In 2004 telde de Unie 216 miljoen auto’s. In vergelijking met 1990 is dat een stijging van 38 procent.
De sterkste toename werd in Litouwen (+167 procent) geregistreerd. Met een stijging van 142 procent kwam Letland op de tweede plaats, Portugal haalde met 135 procent de derde plaats en Polen kwam met 128 procent op nummer vier. De kleinste stijging was er in die periode voor Zweden: slechts 14 procent. Dan volgden Denemarken (20 procent) en Finland (21 procent). Van alle EU-lidstaten telde Luxemburg in 2004 de meeste auto’s per duizend inwoners: 659 of beduidend meer dan Italië dat met 572 op de 2e plaats kwam. Portugal kwam met 572 op de 3e plaats en Duitsland met 546 op de 4e plaats. België stond met 467 auto’s per duizend inwoners op de 8ste plaats. De Belgische score schommelde rond het EU-gemiddeld van 472 auto’s. De VS telden in 2004 759 auto’s per duizend inwoners.
Ondanks de forste toename van het aantal auto’s is het aantal verkeersdoden duidelijk verminderd. In 2004 bedroeg het EU-gemiddelde 95 doden per 1 miljoen inwoners, tegen 162 in 1991. Malta kon met 33 doden op 1 miljoen inwoners de beste score voorleggen. Dan kwam Nederland (49), vervolgens Zweden 53 en het Verenigd Koninkrijk 56. Letland (222), Litouwen (218), Cyprus (160) en Polen (150) waren veruit de gevaarlijkste landen om er met de auto rond te toeren.

1 Comments:

At 10:58 p.m., Blogger Sascha said...

ik ben thans al veel gecontroleerd, altijd negatief uiteraard.


peter, neemt gij uw zondagsrust niet te strak op door op zaterdag al rust te nemen? wat meer op stap gaan he jong!

neen, grapje, ik volg in uw redenering. elke verkeersdode is er één teveel, we mogen hier duidelijke beleidsdoelstellingen formuleren vind ik.

 

Een reactie posten

<< Home