PeterVerpoorten

Een groene politieke weblog uit Herentals

dinsdag, september 05, 2006

Nieuw gerechtelijk jaar

Op 1 september begint niet alleen het nieuwe schooljaar, maar mogen ook de advocaten weer uit hun holen komen. Het gerechtelijk verlof zit er op, de toga wordt onder een stoflaag uitgevist, en we begeven ons weer fluitend richting Hoven en Rechtbanken.
Zo vertrok ik dus goedgemutst richting de Rechtbank van Eerste Aanleg te Mechelen, een reis die gaat over kleine kempische wegeltjes, vaak niet meer dan geasfalteerde vroegere karresporen.
Echter bleef ik niet lang goedgemutst. Immers werd ik in elke gemeente die ik doorkruiste meerdere malen omgeleid, tegen gehouden, geblokkeerd, met een kluitje in het riet en van het kastje naar de muur gestuurd.
De verkiezingen komen er aan, en het afgelopen half jaar merkte ik reeds dat er vele colleges van Burgemeesters en Schepenen zijn die nog plots met kruiwagens vol beton hun daadkracht willen bewijzen. Met acht oktober stilaan héél dichtbij begint dit werkelijk de spuigaten uit te lopen. Hadden ze dat nu echt de afgelopen zes jaar niet kunnen spreiden? Moet dat nu echt allemaal in het laatste jaar gebeuren?
Ik had tijd genoeg om er over na te denken, want ik deed er twee uur over om in Mechelen te raken...
Ik hoop dat de kiezer slim genoeg is om dit te doorzien, en een goed genoeg geheugen heeft om zich in het stemhokje te herinneren welke mandaathouders hem voor een hansworst nemen, die applaudiseert voor zoveel als 'beleid' gecamoufleerde verkeersellende.