PeterVerpoorten

Een groene politieke weblog uit Herentals

dinsdag, juni 05, 2007

Campagne 2007


Op het campagnepad, al folders bussend, heeft een mens de tijd om na te denken.


Eerste vaststelling die ik deed, was dat het een compleet raadsel is waarom er niet meer postbodes seriemoordenaars zijn. Occasioneel is er wel eentje, maar toch is dit zéér uitzonderlijk. Terwijl twee avonden met mijn fiets foldertjes in brievenbussen stoppen mij reeds tot zware gewelddaden tegen medemensen dreef. Ik mag er niet aan denken wat er zou gebeuren als ik dat, dag in dag uit, voor mijn beroep moest doen. Want, het is werkelijk onbegrijpelijk waar mensen in godsnaam hun brievenbus allemaal staan hebben. Op de gekste plaatsen, met maar één constante: je moet halsbrekende toeren uithalen om er te raken. En dan meestal er nog een hoop grind voor waar je met je fiets niet doorgeploegd raakt. Of langs een oprit met een hoogteverschil dat het nageslacht niet ten goede komt.


Tweede vaststelling, die ik op deze heerlijke juni - avonden deed, was dat er nauwelijks mensen buiten waren. Iedereen zat blijkbaar binnen voor de TV. Zéér vreemd, want het was echt zalig weer. Niet te warm, niet te koud, ideaal om een avondje buiten wat te zitten kletsen en een pint te drinken. Ik heb nauwelijks een levende ziel gezien.


Derde vaststelling: de mensen die dan wél buiten waren, liepen vooral rond met een bus onkruidverdelger op de rug. Wat is de meerwaarde van al die tuinaanleg, wanneer je toch gewoon 's avonds voor de TV gaat zitten? Stoefen tegen de buren? Ik heb in er in ieder geval weinig behoefte aan.


Vierde vaststelling is dat de groenen het waarschijnlijk redelijk gaan doen met de verkiezingen (heb in jaren niet zoveel mensen een groen bord in de tuin weten zetten, of een affiche aan de ruit weten hangen), maar dat niemand het ons lijkt te gunnen. In de media weigert men de klimaatopwarming als een thema bij de verkiezingen aan te duiden. In plaats van over de 'klimaatcrisis' spreekt men de hele tijd over de 'klimaathype' - alsof het een opstoot van domme japanse ruilkaartjes bij achtjarigen betreft. Zielig. Bovendien lijken de traditionele partijen - CD&V, SP.a, VLD en VB de groenen maar een vervelende stoorzender te vinden. Klein voorbeeldje: in Leopoldsburg maakt men er een sport van om de groenen constant te overplakken op de gemeentelijke verkiezingsborden. Jammer dat men zich aan zoiets belachelijks moet laten kennen. En in Ham staat er duidelijk op de gemeentelijke verkiezingsborden 'Eén bord per partij'. Uiteraard pikt iedereen er twéé in. Behalve de groenen - wanneer wij er twee beplakken, dan worden we overplakt door één van de vier machtspartijen. Te belachelijk voor woorden natuurlijk. Op bepaalde plaatsen presteert men het dan zelfs nog om bij op ons ene bord te komen hangen. Alleen al voor dit soort infantiele onnozelheden, zou je hopen dat het verkiezingsresultaat zondag groen kleurt.