PeterVerpoorten

Een groene politieke weblog uit Herentals

maandag, maart 19, 2007

Lentegeluk


Ken je het gevoel dat je zó véél tegelijk wil doen? Je doet je werk doodgraag, je doet aan sport, bent bij een paar leuke verenigingen, bent politiek geëngageerd, hebt een fantastisch lief en een hond als een snoepje.
Soms wordt het allemaal wat veel. De afgelopen weken had ik dat gevoel. Steken in je hartstreek van de stress en alle dagen je rot rennen.
En dan komt het gevoel dat je het allemaal opeens onder controle hebt. Dat je de dossiers onder de knie hebt, dat je je agenda op orde hebt, dat je even wat tijd hebt voor jezelf, je lief en familie. Dat gevoel, van de zon die er doorkomt na een druilerige regendag, dat is geluk.
Geen pallieter - geluk, van alle dagen op je luie krent in het hooi liggen, maar aristotelisch geluk, van actieve - burger - in - de - samenleving.
De lente is blijkbaar op komst. Ik kan het al ruiken. Zoals dat liedje. Daar is de lente, daar is de zon. En de meisjes ontbloten de kuiten...

2 Comments:

At 7:02 p.m., Blogger Peter Verpoorten said...

Inderdaad. Véél mensen denken dat geluk iets is met met toeters en ballonen. Met één of ander orgastisch euforisch gevoel. Maar dat is het dus niet. Véél mensen zijn tegenwoordig gelukkig zonder dat ze het beseffen...

 
At 5:49 p.m., Blogger Peter Verpoorten said...

Ik breek me ook het hoofd over de betekenis van 'solidariteit', als ik zie dat men hier meer bezig is met het beschermen van 'verworven rechten' allerhande, dan met het strijden voor uitgebuite 'kameraden' in de derde wereld.

Ik sluit me dan ook volledig aan bij de opmerkingen over aartscons..., coll... egoï..., zond... visi... en enkel uit op eig... prof...

Het resultaat is dat de multinationale ondernemingen de arme stakkers ginds uitspelen tegen de werkmensen hier (pas op, of we verhuizen de fabriek naar Afrika!). Als men niet enkel naar de eigen situatie kijkt, maar wereldwijd voor ieder naar een menswaardig leven streeft, rekening houdend met de draagkracht van onze aarde, dàn mag je zeggen dat je met 'solidariteit' bezig bent.

En wat de overigen betreft: wie het schoentje past...

 

Een reactie posten

<< Home