PeterVerpoorten

Een groene politieke weblog uit Herentals

donderdag, januari 25, 2007

Mijn nieuwe auto


Vandaag ben ik mijn eerste dagje met mijn spiksplinternieuwe auto op de baan geweest. Een keizerlijk gevoel. Niet alleen ruikt alles zo heerlijk nieuw, en is hij nog zo ongelooflijk glanzend proper. Hij is ook ongelooflijk proper in de ecologische zin van het woord.
Mijn nieuwe Volkswagen Polo is er één van het Bluemotion - model. Deze nieuwe serie uitvoeringen van bestaande Volkswagen - modellen heeft een zéér lage CO² - uitstoot, zodat hij recht geeft op een belastingvoordeel van 15% (enkel de Smart ForTwo en de Toyota Prius zijn even schoon op de huidige automarkt). Dan is er toch iets dat onze Belgische overheid doet om milieuvriendelijk leven te stimuleren. Bovendien heeft mijn nieuwe bakje standaard een roetfilter, wat ook altijd leuk is meegenomen. Vorig jaar was ook daar een belastingvoordeel aan gekoppeld, maar blijkbaar hebben ze in de paarse regering toch meer behoefte aan geld dan aan propere lucht, want dat belastingvoordeel hebben ze in 2007 niet verlengd.
En bovenal rijdt het gewoon zalig. Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen van mijn vorige autootje, maar met deze ben ik toch ook 'blij als kleine kinder' zoals Branko Strupar het ooit zo passend uitdrukte.
De ecoscore van alle nieuwe auto's op de markt kan je nachecken op deze website. Als je meer informatie zoekt over hoe jij je steentje kan bijdragen aan minder milieuvervuiling met je wagen, kan je ook altijd deze leerrijke website van het ministerie van volksgezondheid eens uitchecken.