PeterVerpoorten

Een groene politieke weblog uit Herentals

donderdag, november 30, 2006

Een welgemeende fuck you

Als sociaal, christelijk en groen politicus heb ik moeite met iemand als Jean - Marie Dedecker. Daar heb ik zo mijn redenen voor:
De onverdraagzame onzin die hij uitkraamt aan het adres van Franstaligen en migranten, de rechtse en asociale ideeën die hij verkondigt op sociaal - economisch vlak, zijn zelfvoldane Vlaams - nationalisme, zijn misplaatste arrogantie, de mediageile tafelspringerij als zijn bezoek aan Dutroux of zijn 'onthullingen' over wielrenners, zijn geruzie en gestook binnen de VLD, ... Dit is een indrukwekkend rijtje dat echter nog bijlange niet volledig is.
Jean - Marie Dedecker is een politicus van het soort waar ik een hekel aan heb. Meer bezig met zijn carrière als met te proberen de samenleving ten goede te veranderen. Hij gaat prat op zijn waarde als stemmenkanon, maar hij is bezwaarlijk een ideeënkanon. Ik probeer mij een wetsvoorstel of beleidsvoorstel van zijn hand te herinneren, maar het enige wat dit peinzen oplevert is hoofdpijn.
Jean - Marie Dedecker haalt zijn stemmen, daar twijfelt niemand aan. Maar de vraag is of de kiezers van Jean - Marie Dedecker de kiezers zijn die je wil hebben. Zij stemmen op hem om zijn imago (zijn imago bestaat uit de redenen waarom ik niet van hem hou, er is nu éénmaal een politieke markt voor mediageile, zelfvoldane, onverdraagzame, asociale, misplaatst arrogante, ruziestokende tafelspringers), en niet omwille van enige affiniteit met welk politiek ideeëngoed dan ook. Op die manier is hij een beetje de Big Mac van de politiek. Een snelle hap zonder diepgang (en eigenlijk doe ik hiermee de hamburger nog onrecht aan). Jean - Marie Dedecker is de opgestoken middenvinger richting politiek van een groep jandoedels die politiek zó weinig interesseert dat ze nog te dom zijn om in het stemhokje bij het Vlaams Blok uit te komen.
Ik kan er dan ook niet bij dat mijn sociaal - christelijke zielsgenoten van het ACW, deze zoveelste opgestoken middenvinger van de N-VA richting het sociaal - christelijke gedachtengoed, tolereren...

3 Comments:

At 3:24 p.m., Anonymous Anoniem said...

Natuurlijk heb ik ook een hekel aan die zure brulaap, maar nog meer erger ik me in deze aan de hypocriete houding van CD&V.

Op teletekst lezen we het volgende:
"Kartelpartner CD&V is woensdagavond ingelicht over de keuze van Dedecker voor de N-VA. CD&V wil de zaak even laten bezinken."

Bullshit. CD&V wist dit al langer, en heeft hiervoor zijn akkoord gegeven. Zonder een "ja" van de CD&V, geen Dedecker in de NVA. ACW is niet gelukkig met deze transfer, en gelijk hebben ze. Maar binnen de CD&V is gewoon volgend rekensommetje gemaakt:
- Dedecker bij NVA brengt ons x-aantal stemmen op
- Dedecker bij NVA doet ons y-aantal stemmmen verliezen.

En volgens de knappe CD&V koppen is X > Y in deze.

Dàt is wat mij enorm tegensteekt in dit verhaal. Kotsmisselijk word ik ervan. Er is gewoon geteld, en de waarden die CD&V nastreeft worden gemakshalve even aan de kant geschoven. Een pure machtspartij is het, niet meer of minder.

Moest een tros bananen verkiesbaar zijn en stemmen binnenrijven, dan zou je er een hoop tegenkomen op de lijsten.

Na de verkleutering van de politiek krijgen we nu dit. Ik ben nog even op zoek naar een juiste term

 
At 9:02 p.m., Anonymous Anoniem said...

blijkbaar te vroeg geoordeeld.

Nuja, dan zegt het nog altijd genoeg over de NVA. En de CD&V heeft me positief verrast

 
At 10:26 p.m., Blogger Peter Verpoorten said...

Ik denk dat de N-VA zichzelf idd onmogelijk heeft gemaakt. Ze hebben hier solo slim gespeeld, en de CD&V voor een voldongen feit gesteld. Zo hebben ze de linkervleugel van de CD&V zodanig op de kast gejaagd dat ze zichzelf onmogelijk hebben gemaakt.

Dedecker binnenhalen is één ding, maar dat doen zonder op voorhand iets te zeggen tegen de partij bij wiens gratie je overleeft is een ander.

Da's inderdaad een opgestoken middenvinger naar de CD&V geweest, en dat konden die niet slikken.

Pas op: in de CD&V zijn er een héél aantal die liever Dedecker aan boord hebben dan het ACW aan boord. Maar die zijn nu behoorlijk bij verrassing gepakt.

 

Een reactie posten

<< Home