Een dag in de file
Vanmorgen moest ik in de gevangenis in Hasselt zijn. Dus in de vroege morgen met de wagen naar Hasselt. In de namiddag moest ik op de Arbeidsrechtbank in Mechelen pleiten. Dus eerst naar Mol, om de dossiers in kwestie op te halen, die nog op het secretariaat lagen, en dan richting Mechelen.
Resultaat: de hele dag op de baan. Sommige mensen zullen zeggen: leuk! Mijn auto is mijn vrijheid!
Het is echt niet leuk om tegenwoordig hele dagen rond te rijden. Overal wegwerkzaamheden. Véél te véél verkeer op de weg. Het verkeer is één grote file, de klok rond.
Het wordt mijns inziens dan ook eens tijd dat de regering inziet dat niemand nog raakt waar hij moet zijn. Het verkeer moet gewoon verminderd worden, want dit is niet meer menselijk. De frustraties lopen hoog op, om van de economische verliezen nog te zwijgen. En dan bekijken we het nog niet eens uit milieuoogpunt.
Ofwel moeten die mannen eindelijk hun verantwoordelijkheid maar eens opnemen, en het autoverkeer trachten te verminderen, zodat degenen die echt met de auto moeten rijden voor hun werk dit kunnen. Ofwel moeten ze er zelf verdomme maar in gaan staan.
4 Comments:
P,
Het ligt wel wat minder eenvoudig dan "er zijn te veel auto's". Wat mij de laatste jaren opvalt bij de heraanleg van wegen, is dat men zelfs op de meest onzinnige plaatsen het verkeer remt door verhoogde kruispunten, bloembakken, ...
Ik pleit er niet voor om iedereen tegen 120 overal te laten rijden. Op veel plaatsen zijn verkeersremmende maatregelen absoluut noodzakelijk. Maar bij het opmaken van de plannen wordt er blijkbaar amper gekeken naar het globale plaatje. Iedere burgemeester versmalt ZIJN(haar) wegen, en denkt niet na over wat dat in de volgende gemeente teweeg brengt. En als er daar dan problemen zijn, dan doet die andere burgemeester krak hetzelfde.
Gevolg: zelfs voor korte afstanden neemt de burger de autostrade, want op alle secundaire wegen staat het verkeer gewoon stil (door ondoordachte planning). Zelfs ik doe dat als ik van de ene kant van Hasselt naar de andere moet. Gevolg: opritten van autosnelwegen worden te vaak gebruikt waardoor heel wat wagens en vrachtwagens moeten invoegen. Invoegen veroorzaakt files. En hiervoor zijn dan ook weer verschilldende redenenen te bedenken:
- de Vlaming kan niet invoegen. Als hij een gat ziet vliegt hij erin, ipv eerst wat snelheid te maken
- Onze opritten zijn vreselijk aangelegd. Je moet maar eens elke oprit van Hasselt naar Antwerpen proberen. Als je er drie vindt waar je deftige snelheid kan halen is het veel.
Ach ja, het verkeer: het is één grote kloterij geworden. Meer auto's op de baan en bij het aanleggen van die banen wordt daar nu eens geen rekening mee gehouden.
Uiteraard moeten we het autogebruik proberen terug te dringen. Maar voor veel verplaatsingen zijn er weinig alternatieven. Toen ik nog in Antwerpen werkte zou een rit met het openbaar vervoer 2 uur kosten (per enkele rit, dus 4 uur per dag). Niet verwonderlijk dat de mensen dan de overvolle, stinkende en onbetrouwbare treinen en bussen links laten liggen.
Waar ik voor pleit is een globale visie bij het heraanleggen van wegen. Drempels doen het aantal auto's niet verminderen, ze laten ze gewoon langer stilstaan
Je hebt gelijk, Joeri, maar het zijn gewoon twee kanten van hetzelfde verhaal. Langs de ene kant is er het totaal gebrek aan visie, waardoor je van de ene flessenhals naar de andere sukkelt. Langs de andere kant neemt de stroom die door de flessenhalzen moet met de dag toe. Beide moeten aangepakt worden, maar in ons volgebouwde landje is het verdomd moeilijk om alle knelpunten weg te werken. Daarom dat ik er langs de andere kant voor gewonnen ben om de verkeersstroom zo veel mogelijk trachten in te perken.
Mja P,
Wat mij vooral tegensteekt is dat men ipv zwarte punten en flessenhalsen wegwerkt, men er voortdurend bij creëert.
Uiteraard moeten we ook het aantal verplaatsingen drastisch proberen terug te dringen.
Daarom: werk dicht bij huis. Vooral voor de duizenden Limburgers die dagelijks naar Antwerpen en Brussel toeren is dat noodzakelijk. We verminderen daardoor de files niet alleen, maar maken de mensen ook gelukkiger.
Inderdaad, en dat was ook het belangrijkste thema van mijn campagne voor de provincieraadsverkiezingen: onderwijs en werk voor Limburgse jongeren. We kunnen dus beter anderen gaan overtuigen, aangezien we het beiden weeral eens zijn. ;-)
Een reactie posten
<< Home