PeterVerpoorten

Een groene politieke weblog uit Herentals

dinsdag, oktober 30, 2007

Hypocriet

Bart De Wever mag een keertje bij zijn broer Bruno (prof geschiedenis) op de koffie voor een snelcursus. De Vlaamsche Jeanne d' Arc ging weer eens stevig uit de bocht. Maar, zoals alle tsjeven, is hij alvast bereid zijn excuzes aan te bieden 'als de Joodse gemeenschap dat nodig vindt'. Lees: ik heb niks misdaan, maar ik wil wel een nepverontschuldiging aanbieden dat het me spijt dat iemand zich gekwetst voelt.
Pfff, het is natuurlijk te makkelijk om te verwijzen naar het feit dat de VU indertijd is opgericht door de mannen en vrouwen die 'onder moeilijke omstandigheden beslissingen moesten nemen' - en jammer genoeg voor hen achteraf aan de verliezende kant stonden. Ik vind het echter veelzeggend dat Marc Demesmaeker (god, wat heb ik een hekel aan die vent) de kritiek op De Wever 'overtrokken' vindt: 'De kritiek is wat gezocht. Alles is goed om Bart te treffen. Ik heb de indruk dat de woorden uit hun context zijn gerukt en dat ze passen in een stuk sfeerschepping', aldus Demesmaeker in een reactie. Lees: niet de Joden zijn het slachtoffer, maar Bart De Wever is het slachtoffer. Eens kaakslagflamingant, altijd kaakslagflamingant.
Wat is er nu van? Ofwel biedt je je excuzes aan omdat je fout was, ofwel vindt je de kritiek overtrokken en biedt je je excuzes niet aan. Eieren of jong, zoals ze bij ons zeggen.
Ik vind het persoonlijk grof om de woorden 'bijsleuren' en 'natrappen' te gebruiken, zoals hij deed. Oordeelt u vooral zelf:
'Waarom worden er nu excuses aangeboden, zestig jaar later? Ze worden misbruikt voor actuele redenen: het bestrijden van Vlaams Belang. Ik ben ook tegen die partij, maar ik ga daar niet de Holocaust bijsleuren.' 'Antwerpen organiseerde trouwens niet de jodenvervolging, maar was als stad mee slachtoffer van de nazibezetting. De bestuurders moesten onder moeilijke omstandigheden beslissingen nemen. Ik vind het niet zo moedig om nu naar die mensen na te trappen.' 'Niet alleen Patrick Janssens en andere partijen misbruiken de Holocaust, ook de joodse gemeenschap en Israƫl doen dat. Natuurlijk hebben zij het recht om de Holocaust te herdenken, maar we mogen toch ook onze ogen niet sluiten voor hun bezetting van de Palestijnse gebieden. Daar gebruiken ze technieken die me aan dat duistere verleden doen terugdenken, in plaats van dat ze er lessen uit trekken.'